x

در این مقاله به بررسی این سوال که آیا لابیاپلاستی همان ختنه است می پردازیم.

لابیاپلاستی، جراحی زیبایی است که به منظور تغییر شکل و اندازه لبه‌های خارجی واژن (لابیا مینورا و لابیا ماژورا) انجام می‌شود. این عمل می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله رفع ناراحتی فیزیکی ناشی از اصطکاک و فشار در هنگام فعالیت‌های بدنی یا پوشیدن لباس‌های تنگ، بهبود ظاهر برای افزایش اعتماد به نفس و بهبود تجربه‌های جنسی انجام شود.

این مورد که آیا لابیاپلاستی همان ختنه است یا خیر، نیاز به بررسی های دقیق دارد. به همین دلیل در ادامه به شکل کامل این موضوع را بررسی می کنیم.

آیا لابیاپلاستی همان ختنه است؟

ختنه در زنان چگونه است؟

ختنه در زنان عبارت است از هر گونه عمل جراحی که طی آن بخش‌هایی از اندام‌های تناسلی زنانه بدون دلیل پزشکی برداشته می شود و این اقدامات معمولاً به منظور رسیدن به یک هدف فرهنگی، اجتماعی یا هر دو انجام می‌گیرد. این عمل می‌تواند شامل برداشتن همه یا بخشی از کلیتوریس، برداشتن تمام یا قسمتی از لب‌های داخلی و یا خارجی واژن (لابیا) یا دوختن واژن باقی‌مانده (که به آن اینفیبولیشن یا فیبروزاسیون گفته می‌شود) باشد.

آیا لابیاپلاستی همان ختنه محسوب می شود؟

عمل لابیاپلاستی و ختنه دو روش جراحی متفاوت هستند که به منظورهای مختلف و بر روی نواحی متفاوتی از بدن انجام می‌شوند. این روش ها هرچند که هر دو می‌توانند به دسته‌ای از جراحی‌های انجام شده در نواحی تناسلی تعلق داشته باشند، اما اهداف، مزایا و خطرات مختص به خود را دارند.

ختنه در زنان چگونه است؟

تفاوت‌های کلیدی لابیاپلاستی و ختنه چیست؟

در راستای بررسی این موضوع که آیا لابیاپلاستی همان ختنه است، بهتر است تا تفاوت کلیدی این دو موضوع را به خوبی با یکدیگر بررسی نماییم.

  • هدف و کاربرد: ختنه بیشتر به دلایل دینی، فرهنگی و بهداشتی انجام می‌شود در حالی که لابیاپلاستی غالباً برای بهبود ظاهر و راحتی بیشتر انجام می‌گیرد.
  • ناحیه انجام: ختنه معمولاً بر روی آلت تناسلی مردان انجام می‌شود (با استثنائات نادر در زنان)، در حالی که لابیاپلاستی تنها بر روی اندام تناسلی زنانه به ویژه بر روی لابیا مینور و ماژور صورت می گیرد.
  • روش‌های جراحی: روش‌ها و تکنیک‌های استفاده شده در ختنه و لابیاپلاستی متفاوت هستند. ختنه عمدتاً شامل برداشتن پوست است، در حالی که لابیاپلاستی ممکن است شامل کاهش اندازه، بازسازی، یا تغییر شکل لابیا باشد.


مشاوره پزشکی با دکتر سمیرا مصباح

جهت رزرو نوبت و یا مشاوره تلفنی رایگان با ما تماس بگیرید
تلفن تماس : 02122698540 | 02122689537

آدرس : تهران، تقاطع بلوار کاوه و اندرزگو، بالای داروخانه زین ساز، پلاک 67

مسیریابی با نشان

 بازدید : 169      انتشار : 1403/04/06