جلسه مشاوره رایگان

دخول دردناک

علل و درمان واژینیسموس (دخول دردناک)

واژینیسموس یک اختلال جنسی در بین بانوان است که بر اثر آن در هنگام برقراری رابطه جنسی عضلات ناحیه تناسلی سفت و منقبض می شود. این مشکل همراه با دردهای ناگهانی و ترس از رابطه جنسی ایجاد می شود.

واژینیسموس (دخول دردناک) چیست؟

واژینیسموس (دخول دردناک) ، به مشکلی گفته می شود که در آن، فرد انقباض غیر ارادی عضلات ناحیه ناحیه تناسلی و درد بیش از حدی را تجربه می کند. گاهی آنقدر شدید است که نفس فرد بند می آید. کسی که به این اختلال دچار است، موفق به برقراری رابطه جنسی نمی شود و همیشه از دخول دردناک خود ترس دارد. از آنجایی که معاینات لگنی یا رحمی در این افراد بسیار دردناک و حتی غیرممکن است، قادر به معاینه شدن هم نیستند.

واژینیسموس

اولین نشانه واژینیسموس (دخول دردناک) ، درد در هنگام سکس است. بعد از اینکه آلت تناسلی مرد از ناحیه تناسلی بیرون بیاید، درد نیز برطرف می شود. احساس درد و سوزش باعث میشود خانم فکر کند که ناحیه تناسلیش پاره شده یا زخم های متوالی در ناحیه تناسلیش به وجود آمده است. وقتی پزشک زنان تامپون را وارد ناحیه تناسلی آنها می کند نیز ناراحت می شوند و درد می کشند.

ناراحتی، عصبانیت، از بین رفتن اعتماد به نفس، بروز مشکلات در روابط زن و شوهر و… از جمله پیامدهای واژینیسموس هستند. هم چنین این مشکل،مانع از بارداری افراد می شود. تعداد مبتلایان به واژینیسم در ایران، بسیار بیشتر از سایر کشورهای توسعه یافته است، زیرا بسیاری از آنها در مورد اینکه بخواهند با پزشک خود در این باره صحبت کنند خجالت می کشند.

چنانچه شما هم هنگام رابطه جنسی احساس درد و سوزش شدید دارید ، می توانید جهت دریافت خدمات تخصصی درمانی با خانم مصباح، جراح و متخصص زنان تماس حاصل فرمایید. خجالت را کنار بگذارید زیرا مهم است که در مورد این اختلال با پزشک صحبت کنید.

انواع واژینیسموس (دخول دردناک)

واژینیسموس اولیه:

اگر این اتفاق در نوجوانی یا اوایل بیست سالگی خانم؛ زمانی که اولین تلاش خود را می کند تا از تامپون استفاده کند یا روابط جنسی داشته باشد پیش آید به آن واژینیسموس اولیه گویند. این شکل از شرایط، شایع ترین علت عدم علاقه به رابطه جنسی، ازدواج های نافرجم است. همسر زنی که واژینیسموس (دخول دردناک) اولیه دارد، “برخورد به دیواری” را در تلاش برای نفوذ، و روابط غیر ممکن توصیف می کنند.

واژینیسموس ثانویه:

اگر خانم پس از یک دوره نرمال جنسی ناگهان متوجه شود که این نفوذ دردناک یا غیر ممکن است دچار واژینیسموس ثانویه شده است. در این وضعیت زنان معمولاً درد لگن موقتی را تجربه می کنند که ناشی از عفونت و یا عمل جراحی است و باعث ایجاد یک دفاع در برابر مقاربت می شود.

انواع واژینیسموس

علائم واژینیسموس (دخول دردناک)

علائم واژینیسموس (دخول دردناک) در میان زنان مختلف با هم تفاوت دارد. از جمله علائم اصلی این اختلال:

• منقبض شدن غیرارادی ناحیه تناسلی است که دخول را دشوار و غیرممکن می کند.
  • احساس سوزش در هنگام دخول
  • درد فراوان هنگام برقراری رابطه جنسی اشاره کرد
  • ترس شدید خانم ها از دخول دارند به دلیل سوزش و درد
  • از دست دادن میل جنسی در صورت تلاش زیاد برای دخول

بعضی از خانمها بعد از ابتلا به واژینیسموس احساس گناه می کنند؛ اما باید بدانند آن ها در بروز این مشکل دخالتی ندارند، زیرا ناحیه تناسلی آنها به صورت غیرارادی منقبض می شود و کاری از دستشان بر نمی آید.

این موضوع، یک واکنش محافظتی و غیر ارادی است و مربوط به خواست و اراده بانوان ندارد. آنها می توانند از پیشنوازی و معاشقه جنسی با همسرشان لذت ببرند و به ارگاسم برسند؛ اما در هنگام دخول بدن آنها قفل می کند. اینکه آن ها علاقه ای به برقراری رابطه جنسی ندارند درست نیست. گروهی از عضلات که معمولا تحت تاثیر این مشکل قرار می گیرند عضلات پوبوکوکسیژئوس هستند. این عضلات در ادرار، رابطه جنسی ، ارگاسم ، حرکات روده ای و زایمان نقش دارند.

واژینیسموس (دخول دردناک)

علل مبتلا شدن به واژینیسموس (دخول دردناک)

واضح است که هیچ خانمی خوشش نمی آید که عضلات ناحیه تناسلیش برخلاف میل او منقبض شود؛ اما یکی از دلائل زیر باعث بروز این اختلال در خانم ها می شود:

سابقه جنسی و مشکلات دردناک گذشته

تجربه جنسی ناخوشایند یا دیگر مشکلات جنسی و یا معاینه شدن در سن پایین توسط پزشک زنان با واژینیسموس ارتباط مستقیمی دارد. طبیعتا بدن خانم برای جلوگیری از درد بیشتر، واکنش نشان دهد و با این کار از امنیت و سلامت فرد محافظت کند. همچنین کسانی که درک نادرستی از رابطه جنسی دارند یا احساس شرم می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به واژینیسموس هستند.

گذشته خانمها در پیدایش اختلال واژینیسموس (دخول دردناک) بسیار نقش دارد

موارد زیر موضوعاتی هستند که می تواند نگرش بانوان را نسبت به دخول تغییر دهد و باعث شود با رابطه جنسی مشکل داشته باشند.
– شیوه تربیت بسیار سختگیرانه در دوران کودکی
– نداشتن دانش و آگاهی زیاد درباره رابطه جنسی
– گناه دانستن میل جنسی است
– تصور دردناک بودن رابطه جنسی
– تجربه تجاوز جنسی

کسانی که در هنگام برقراری رابطه جنسی احساس درد می کنند

از جمله عواملی هستند که مقاربت جنسی را دردناک می کنند و احتمال مبتلا شدن به واژینیسموس (دخول دردناک) را زیاد میکنند:
– جراحی ناحیه تناسلی
– پرتودرمانی ناحیه لگن
– زخم و پارگی کوچک در دهانه ناحیه تناسلی
– عفونت ناحیه تناسلی مانند کاندیدیاز
– وجود زگیل تناسلی
– ابتلا به بیماری های آمیزشی انگلی مانند تریکومونا
– خشکی بیش از حد ناحیه تناسلی
– عوارض جانبی برخی داروها
– عدم تحریک و نداشتن معاشقه قبل از رابطه جنسی
– آندومتریوز یا بیماری التهاب لگن
– ولوودینیا (حساس بودن اعصاب در ناحیه ورودی ناحیه تناسلی)

عوامل دیگر

عوامل دیگری هم هستند که می توانند موجب واژینیسموس (دخول دردناک) شوند که عبارت هستند از:
– ترس از بارداری
– آسیب دیدگی ناحیه تناسلی و عضلات اطراف آن بر اثر زایمان
– وجود مشکل در زوجین
– نگرانی از اندازه ناحیه تناسلی برای برقراری رابطه جنسی
– خستگی یا افسردگی

چنانچه شما هم مبتلا به واژینیسموس هستید ، می توانید جهت دریافت خدمات تخصصی درمانی با خانم مصباح، جراح و متخصص زنان تماس حاصل فرمایید.

روش های درمان واژینیسموس (دخول دردناک)

1. مراجعه به مشاور و متخصص

اگر اختلالات ناحیه تناسلی به صورت غیر ارادی باشد،پزشک با روشهای مخصوص علم پزشکی این مشکل را درمان می کند.
اگر واژینیسموس دلیل روانی داشته باشد، فرد باید جهت آرام سازی ذهن به روانپزشک مراجعه کند.
وقتی زوجین به پزشک مراجعه می کنند، آموزش هایی دریافت میکنند تا با درکی عمیق از بدن زن و مرد،رابطه جنسی برقرار کنند.

2. پروتز درمانی

پزشک متخصص از پروتزهای مخصوص پلاستیکی استفاده می کند و ناحیه تناسلی را گشاد می کند.

3. استفاده از ژل های لوبریکانت

افرادی که خشکی ناحیه تناسلی دارند، خانمهای یائسه، تازه زایمان کرده ویا آن هایی که اولین رابطه جنسی را تجربه می کنند؛ جهت برطرف سازی خشکی ناحیه تناسلی میتوانند از ژل های لوبریکانت یا ژل های مرطوب کننده استفاده کنند. چون حاوی مقدار زیادی مواد روان کننده هستند و حالت لغزنده ای در ناحیه تناسلی ایجاد میکنند باعث برقراری بهتر رابطه جنسی می شود.

4. استفاده از وان آب گرم

اگر می خواهید آرامش بیشتری در هنگام برقراری رابطه جنسی داشته باشید، قبل از برقراری رابطه جنسی به مدت 15 تا 20 دقیقه در وان آب گرم بنشینید. این کار عضلات لگن و ناحیه تناسلی شما را آرام و شل می کند.

5. ورزش و انجام تمرینات کگل

طی این تمرینات، ماهیچه های کف لگن فشرده شده و آزادسازی می شوند تا فرد بتواند ماهیچه های لگن و ناحیه تناسلی اش را در هنگام برقراری رابطه جنسی کنترل کند. و مانع از بسته شدن غیر ارادی ماهیچه های ناحیه تناسلی شود. حداقل 3 تا 4 ماه این حرکات را انجام دهید تا نتیجه ی آن را ببینید.

ورزش و انجام تمرینات کگل

6. تزریق بوتاکس

برای درمان واژینیسموس حاد، باید بوتاکس تزریق شود تا عضلات این ناحیه را فلج کند. بعضی از خانم ها باید هر چند ماه یکبار بوتاکس تزریق کنند.

7. درمان واژینیسموس با برداشتن اندومتریوز

در اختلال اندومتریوز، قسمت کوچکی از پوشش داخلی رحم به بیرون رشد می کند و هنگام برقراری رابطه جنسی، درد شدیدی در ناحیه لگن ایجاد می کند. با عمل جراحی مشکل حل میشود.

8. درمان واژینیسموس با کمک جراحی بزرگ کردن ناحیه تناسلی

گاهی اوقات ممکن است که فرد سابقه عمل جراحی داشته باشد و بر اثر آن ناحیه تناسلیش مسدود شده باشد. در این مواقع باید به پزشک متخصص زنان برای جراحی بزرگ کردن ناحیه تناسلی مراجعه شود.

بهترین روش درمان واژینیسموس (دخول دردناک)

امروزه، موثرترین و جدیدترین برای درمان مشکل واژینیسموس، استفاده از دستگاه RF است. دستگاه RF با استفاده از امواج الکترومغناطیسی که فرکانس و انرژی بالایی دارند کار می کند. وقتی به عضلات ناحیه تناسلی تابیده می شوند، مولکولها و بافتهای عضلات ناحیه تناسلی را تغییر می دهد و مشکل واژینیسموس را برطرف می کند. در واقع باعث رهاسازی عضلات ناحیه تناسلی می شود.

بهترین روش درمان واژینیسموس

از جمله مزایای استفاده از دستگاه RF :

• برای واژینیسموس شدید و قدیمی بسیار موثر است.
  • با تعداد جلسات کم می توان مشکل واژینیسموس را سریعا برطرف کرد.
  • روشی غیرتهاجمی است و بدون خونریزی انجام می شود.
  • این روش بدون عوارض است و بعد از هر جلسه، نباید مراقبت خاصی انجام دهید.
  • بعد از همان جلسه اول، تغییرات را حس می کنید.
  • با استفاده از دستگاه RF دیگر نیازی به انجام تمرینات کگل در منزل نخواهید داشت.

اگر میخواهید بهترین روش درمان واژینیسموس را امتحان کنید، می توانید با خانم مصباح، جراح و متخصص زنان تماس حاصل فرمایید.

دکتر سمیرا مصباح
اینستاگرام دکتر سمیرا مصباح را دنبال کنید