x

در این مقاله در خصوص علائم زخم دهانه رحم با شما صحبت می کنیم.

این زخم‌ها به عنوان یکی از مشکلات متداول و مرتبط با اختلالات خونریزی دوران قاعدگی شناخته می‌شوند.برخی مواقع این مشکل به دلیل عفونت مقاربتی پیش می آید. معمولا این عارضه نشانه ای نداشته و فقط با خارش و ترشحات زیاد همراه است. اصولا برای درمان این بیماری آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. در این مورد بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

نکات مهم درباره ی علائم زخم دهانه رحم

دهانه رحم به قسمت پایینی رحم گفته می شود که به واژن می‌رسد. نوع حاد بیماری زخم دهانه رحم به دلیل عفونت و به صورت علائم ناگهانی ظاهر می شود. در ادامه چند نکته را برای شناخت بیشتر علائم زخم دهانه رحم توضیح می دهیم.

علائم و نشانه‌ها

در اکثر اوقات، زخم دهانه رحم هیچ علامت یا نشانه ی خاصی ندارد. زمانی که شخص برای مشکل دیگری به پزشک زنان مراجعه می کند و معاینه لگنی انجام می‌دهد، این التهاب تشخیص داده می‌شود. در این بخش به برخی از علائم این مشکل اشاره می کنیم.

  • خونریزی بیش از حد: خونریزی شدید و طولانی‌ مدت در دوران قاعدگی (غیر طبیعی) ممکن است نشانه زخم دهانه رحم باشد.
  • ترشحات واژن: ترشحات واژن به مقدار زیاد که رنگی غیر طبیعی (سفید، زرد یا خاکستری) و بوی بدی دارند.
  • درد شدید: درد شدید در ناحیه پایینی شکم، مخصوصاً هنگام قاعدگی و نزدیکی، ممکن است نشانه زخم دهانه رحم باشد.
  • تغییرات در الگوی خونریزی: تغییرات در مدت و شدت خونریزی در دوران قاعدگی، از جمله خونریزی نامنظم، یا بسیار سنگین، می‌تواند از علائم آن باشد.
  • تکرر ادرار دردناک: تکرر ادرار دردناک و خونریزی واژن بعد از رابطه جنسی می تواند از علائم زخم دهانه رحم باشد.

علل زخم دهانه رحم

  • اختلالات خونریزی: افرادی که اختلالاتی در خونریزی دارند، از جمله دارا بودن فاکتورهای ارثی یا بیماری‌هایی مانند هموفیلی و برخی اختلالات دیگر، بیشتر در معرض خطر زخم دهانه رحم هستند.
  • عفونت‌ها: برخی از عفونت‌های باکتریایی، ویروسی یا قارچی می‌توانند به زخم‌های دهانه رحم منجر شوند.
  • ترمیم ناقص بافت‌ها: پس از زایمان، عمل جراحی یا کورتاژ رحمی (اخراج بافت‌های رحمی) و ترمیم ناقص بافت‌ها ممکن است زخم دهانه رحم را به همراه داشته باشد.
  • استفاده از داروهای خاص: برخی از داروها ممکن است باعث افزایش خونریزی و در نتیجه بروز زخم شوند.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی مانند نوجوانی، بارداری، تیروئید یا مشکلات هورمونی دیگر ممکن است باعث افزایش خونریزی و زخم دهانه رحم می شوند.

بهتر است همواره با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا تشخیص دقیق‌تری از این موضوع دریافت کنید.

به شکل کلی پزشک متخصص در زمینه زنان و زایمان بهترین درمان خشکی واژن را به شما ارائه می دهد.

درمان زخم دهانه رحم

در رابطه با علائم زخم دهانه رحم، راه های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که پزشک متخصص با توجه‌ به سن، شدت بیماری، سابقه پزشکی، شدت علائم و ترجیحات بیمار روش مناسب را انتخاب می‌کند.

  • مشاوره پزشکی: اگر شما احساسی به علائمی که گفته شد دارید، بهتر است زودتر به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند تشخیص دقیق تری داشته باشد و درمان مناسب را تجویز کند.
  • آنتی‌ بیوتیک: با مصرف آنتی‌ بیوتیک می‌ توان بیماری‌ هایی مانند کلامیدیا، سوزاک و بیماری‌های باکتریایی مانند واژینوز باکتریایی را درمان کرد. بهتر است در طول درمان با شریک خود هیچ گونه رابطه ای نداشته باشید. بعضی آنتی‌ بیوتیک ها به صورت پماد نیز تولید می شوند که با تجویز پزشک میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.
  • داروها: استفاده از داروهایی که خونریزی را کنترل می‌کنند یا درمان‌های هورمونی ممکن است در مدیریت زخم دهانه رحم موثر باشد.

توصیه‌ها

همیشه مهم است که با پزشک خود درباره هر گونه تغییرات در الگوی خونریزی یا درد‌های شدید در دوران قاعدگی مشورت کنید. نادیده گرفتن این نشانه‌ها می‌تواند باعث مشکلات جدی‌ تری شود.

علائم زخم دهانه رحم ممکن است بسته به وضعیت و سابقه پزشکی فرد متفاوت باشند. بهتر است همواره با پزشک خود مشورت کنید و برنامه‌ای مناسب برای درمان را آغاز کنید.



مشاوره پزشکی با دکتر سمیرا مصباح

جهت رزرو نوبت و یا مشاوره تلفنی رایگان با ما تماس بگیرید
تلفن تماس : 02122698540 | 02122689537

آدرس : تهران، تقاطع بلوار کاوه و اندرزگو، بالای داروخانه زین ساز، پلاک 67

مسیریابی با نشان

 بازدید : 129      انتشار : 1403/04/14